WERKPLAATS
Als werkplaats voor nieuwe muziek en klankkunst investeert Intro in makers van morgen en in het publiek van de toekomst. Intro’s werkplaats kent drie componenten: fysiek, mentaal en online.
Onze fysieke werkplaats bevindt zich in de Bankastudios, de voormalige studios van Radio Omroep Limburg in de Maastrichtse wijk Blauwdorp. Daar beschikt Intro 24/7 over een eigen makersruimte.
MUZIEKLAB
Ontdek Muzieklab 2024 hier
ONDERZOEK
SOUNDS LIKE INTRO
Digitaal archiefproject van 40 jaar Intro In Situ
Sounds Like Intro is een meerjarig archiefproject om het audiovisueel materiaal van de Intro In Situ te inventariseren, te digitaliseren, openbaar en productief te maken. Doorheen de jaren zijn audio- en video-opnames gemaakt van talloze concerten, voorstellingen en producties van Intro. Naar aanleiding van het veertig jarig bestaan van Intro In Situ zijn we gestart met dit project om de geschiedenis van Intro In Situ duurzaam te bewaren en publiekelijk toegangkelijk te maken.
In 2025 zijn we van start gegaan met het creeëren van een plaatsingslijst om zicht te krijgen op de omvang van onze collectie aan beeld- en geluidsmateriaal. In het totaal hebben we 362 fysieke en digitale dragers geïnventariseerd. Denk hierbij aan cassettes, VHS-tapes, vinyl, talloze CD's en DVD's, en digitale formats. Dankzij het pilotproject van Huis voor de Kunsten Limburg hebben we de mogelijkheid om het project verder door te ontwikkelen. We gaan aan de slag met het uitdiepen, detailleren, en structurenen van een volwaardig archiefinventaris alsook met het digitaliseren van de opnames. Het doel is om in 2026 het Intro archief online toegangkelijk te maken voor het bredere publiek.
INTRO X GEN-Z
Actieonderzoek cultuurparticipatie jongeren
In het najaar van 2025 gaat het actieonderzoek INTRO X GEN-Z van start. Het doel van het project is om jongeren actief te betrekken bij een onderzoek naar hoe culturele instellingen Generatie Z op een effectieve manier kunnen bereiken en betrekken. INTRO X GEN-Z is een onderzoek dat wordt gevoerd voor en door jongeren. Vier Gen-Z'ers krijgen voeren een etnografisch onderzoek uit waarin ze het hudige Intro publiek observeren en bevragen alsook enquête gewijs inzicht verschaffen naar de noden van de jeugd. De onderzoekers krijgen stapsgewijs meer zeggenschap over de communicatie en invulling van evenementen. Na ieder evenement reflecteert de groep over het succes van de geïmplenteerde veranderingen en communicatiestrategiën. Uiteindelijk resulteert het actieonderzoek in een rapport over het bereiken en betrekken van Gen-Z.