ZATERDAG & ZONDAG 05/10-06/10
Mathijs Leeuwis - Opus voor een Fietsenstalling

IN SITU * NIEUWE MUZIEK * NS STATION

Locatie: Bewaakte fietsenstalling NS Station Maastricht
Speeltijden:  12:00, 13:00, 14:00, 15:00



‘Een fietsenstalling staat altijd in functie van een komen of gaan: een voorbijgaan dat in beton gegoten is. Maar deze non-plekken hebben een eigen klank, een eigen stem. Door de akoestiek van deze ruimtes sta je bij dit stuk letterlijk ín een klankkast. De buitenwereld doet mee: fietsers komen en gaan en auto’s zoeven in de verte voorbij. Een kleine symfonie van voorbijgaand geluid opgetild door drie stemmen en de ruimte.’ – Mathijs Leeuwis


Concept: Mathijs Leeuwis
Compositie: Mathijs Leeuwis, Theo Decloedt, Rianne Wilbers
Uitvoering: Theo Decloedt, Rianne Wilbers
Video: Dries Alkemade, Gegam Soghomonyan


http://mathijsleeuwis.com
https://www.instagram.com/mathijsleeuwis/

De fietsenstalling: een plek waar je voornamelijk vertrekt en nooit écht aankomt. Componist Mathijs Leeuwis schiep in samenwerking met uitvoerders Theo Decloedt en Rianne Wilbers Opus voor een fietsenstalling, een nieuw werk binnen de serie Tapeloop tempels – composities die steeds een ander onderdeel van het luisterritueel onderzoeken. Opus voor een fietsenstalling is een stuk voor drie stemmen: bariton, sopraan en een elektronische afdruk op een tapeloop, waarin de zang en omgevingsgeluiden samen een nieuwe stem vormen.




Mathijs Leeuwis (1985) is componist met een diepgewortelde fascinatie voor analoge geluidsbronnen. De grootste schoonheid hoort hij in de vergankelijkheid van geluid. Noem het de authenticiteit van verval. En dit zie je terug in het instrumentarium waar Mathijs voor kiest: taperecorders, feedback en concrete geluiden. Hij is dogmatisch in zijn nieuwsgierigheid: altijd opzoek naar nieuwe klanken middels oude techniek.

Mathijs’ werk was o.a. te zien op de podia van Rewire, Roadburn en Vrije Geluiden maar steeds vaker verlegd hij zijn focus naar de wereld buiten de black box. Dit deed hij al als stadscomponist van Tilburg, waarin de ongehoorde stad een klank kreeg. Maar ook als mede-oprichter van Het Concreet: een experimentele lab ruimte voor analoge klankontwikkeling. De stuwende kracht achter al deze verschillende uitingen is altijd dezelfde vraag: wat is er nog meer?


NIEUWE MUZIEK EN KLANKKUNST * © INTRO IN SITU 2024  *  MAASTRICHT  *