Terugblik


Dag van de Componist

We kijken terug op een geslaagde dag van de componist! Op zaterdag 17 juni viel er van alles te beleven bij Intro in Situ! Zo waren er op verschillende plekken in het pand workshops en presentaties van onder andere Ensemble88, met nieuw werk van Arno Dieteren, CoMAMaastricht, Kamerkoor Maastricht, Living Composers Project en meer. En kon je de klankinstallatie Gärtlein der Erinnerung van Bernd Bleffert bezoeken in de foyer. 

In de avond presenteerden onze artists in residence Sachit Ajmani, J. Warren en *Boris de Klerk hun eigenzinnige, vernieuwende en interdisciplinaire afstudeerprojecten! 




Our artists in Residence


Sachit Ajmani | SIREN

Sachit Ajmani is a composer and pianist with an interdisciplinary practice. His work balances rigor and spontaneity, embracing the continuum between the precise and the improvised. He was commissioned by the Van Abbemuseum to write Impressions, a series of sonic reflections for four artworks including works by Mondriaan and Ernst from their 2021-2025 exhibit, “Dwarsverbanden”, in alignment with their philosophy on multisensory museum presentations. In May 2023, his improvisatory soundscape, Street Scene, premiered at Bureau Europa, Maastricht, in collaboration with Nader Adabnejad. Nader and Sachit also worked together for an improvised performance, women, life, freedom (2023), incorporating interviews, recordings of poetry, and speeches concerning women’s rights under oppressive regimes. Natural themes and the climate emergency are recurring themes in his work. In April 2023, the first movement of SIREN, a music theatre work with choreography by Cilia Hermann, was presented at Festival Images Sonores in Liège at the invitation of Intro in Situ and Centre Henri Pousseur. SIREN questions the role of the individual in an issue caused by systemic gridlock. He wrote wildfire, reflecting on climate anxiety, to commemorate the 70th birthday of composer Arno Dieteren in 2021. 


J. Warren | A FAR TIME AGO, LONG LONG AWAY

Through songs, sounds, and spectacle, the international interdisciplinary collective expression of 3S-AMI-5A (pron. sami-yah) will sit you down, perform, and play with you. This is the latest collection of their “Ancient-Future-Adventure-Songs,” and is the first to be borne wholeheartedly onto a stage. Their song-craft invokes well practiced disciplines in Pan-American, European and middle eastern musics, somatics, contemporary dance and performance art. Above and below it all, each performer is a masterful improvisor in their craft. As a spectator, you will receive the performance, knowing, but not knowing how, the theoretical has been precisely woven underneath it. With a curious ability to worldbuild without names, the collective evokes an everywhere-nowhere place, born of their lived and ancestral displacements. Each performance is giving, dedicated, ridiculously serious and seriously ridiculous.

A FAR TIME AGO, LONG LONG AWAY is produced and composed by J. Warren, aka the beloved “saxophonica, et cetera” creative, originally from the boréale island-city of sin, Montréal, Canada. J’s music is usually found at the intersection of the bandstand, beats, and experimentalism. J now resides in the city-village and home of the dear mosasaurus, Maastricht.


*Boris de Klerk | De Blinden
Wegens ziekte is de presentatie verplaatst naar het najaar.

Mijn naam is Boris de Klerk, ik ben 24 jaar en ben werkzaam als performance- en geluidskunstenaar, zowel solo als in verschillende samenstellingen. Voor ‘Get Ready for Takeoff”, de residentie die ik bij Intro In Situ doe, doe ik onderzoek naar het toneelstuk ‘De Blinden’ van de Belgische auteur Maurice Maeterlinck. In dit stuk probeert een groep blinde mensen de weg terug naar huis te vinden uit een bos, nadat hun gids hun heeft verlaten. Het is een heel sensitief stuk waarin je als toeschouwer eigenlijk net zo weinig weet als de blinde personages, en als geluidskunstenaar die vooral in het theater werkt, is de afhankelijkheid van het auditieve voor mij een heel interessant aspect van dit stuk. Deze tweede residentie bij Intro In Situ is een erg vruchtbare geweest, waarin ik een vervolgstap heb kunnen zetten in het ontwikkelen van een geluidsdecor voor dit stuk, in voorbereiding op mijn volgende residenties waarin ik met spelers zal gaan werken. De mogelijkheid om in dit theater in de AINSI aan de ene kant het geluidsdecor en -ontwerp te ontwikkelen, en aan de andere kant veel tijd aan het bestuderen van de tekst te kunnen besteden is een hele mooie eerste stap naar het realiseren van een avondvullende performance waarin dit stuk en het geluidsdecor centraal staan.