Artistiek ontwikkelaars


Makers die in aanmerking komen voor de functie van artistiek ontwikkelaar, staan op een punt in hun carrière waarop introspectie noodzakelijk is om verder vooruit te kunnen. Deze makers zijn nog niet mid-career maar ook zeker niet onervaren: ze zijn al een aantal jaar bezig, hebben veel gespeeld en binnen verschillende opdrachten gewerkt. Voor hen is het belangrijk om op dit punt op zichzelf te reflecteren, de balans op te maken en te onderzoeken hoe ze zich verder gaan ontwikkelen. In bestaande ontwikkeltrajecten is er voor deze fase vaak geen ruimte, omdat er meestal wordt begonnen met het plan voor een productie. Ook al ligt de nadruk ligt op het proces; de verantwoording van de subsidiegelden gaat alsnog op basis van presentaties en daarmee samenhangend publieksbereik en inkomsten. Wij geloven in het belang van een traject waarop geen prestatiedruk zit. Intro maakt hiervoor ruimte door geselecteerde makers een aanstelling te bieden (van 16 uur per week, gedurende een periode van 2 jaar) als artistiek ontwikkelaar.

Angela de Weijer, Rutger Muller en Germaine Sijstermans waren de eersten die bij Intro in Situ aan de slag gingen als artistiek ontwikkelaar. Op 1 september 2022 is Rianne Wilbers gestart.